خانه / مهندسی صنایع / بهینه سازی سیستم ها / مقالات تئوری بازی ها
game theory

مقالات تئوری بازی ها

سلام

در نظر داریم برای تولید محتوای سایت هدف را ارائه ی مطالب کاربردی و بررسی و نقد مقالات و معرفی مقالات معروف در حوزه ی نظریه ی بازی ها قرار دهیم و در این راه به بررسی بیش از ۲۰ مقاله در این حوزه خواهیم پرداخت.

مقاله ۱ با موضوع Combating Strategic Counterfeiters in Licit and Illicit Supply Chain است که در اینجا توضیح خواهیم داد مقالات دیگر در بخش نظریه بازی ها خواهد بود که می توانید به آن مراجعه کنید

موضوع مقاله به تولید و عرضه کالاهای جعلی  و استراتژیهای مقابله با آنها مربوط می شود. در مقاله، ۲ بازیکن معرفی می کند:

۱- بازیکن  Brand name  و  ۲- بازیکن تولید کننده محصول جعلی که محصول خود را یا از طریق زنجیره تامین قانونی، و یا از طریق زنجیره تامین غیر قانونی، به بازار عرضه می کند.

مشتریان هم به دو دسته،  ۱- Deceptive (فریبنده)  کسانی که تا وارد مغازه برند می شوند، بدون توجه به تقلبی بودن جنس آن را می خرند چون به زنجیره تامین قانونی اعتماد دارند. ۲- Non deceptive کسانی که فریب نمی خورند و می دانند که جنس جعلی می خرند ولی، دلایل و مطلوبیت خود را از این خرید دنبال می کنند.

البته مشتریان  Deceptive خود به دو دسته تقسیم می شوند، ۱-  Proactive ها که احتمال می دهند فروشگاه قانونی، اقدام به فروش اجناس تقلبی نماید.  و   ۲-  Non proactive ها که به فروشگاه اعتماد کامل  دارند و احتمال تقلبی بودن جنس را نمی دهند

فروشندگان هم برای فروش جنس تقلبی ریسکی را متحمل می شوند و در عوض حاشیه سودی را به دست می آورند که بین این دو باید حاشیه سود بالاتر از ریسک باشد تا این کار را بکنند.

فروشنده برند، برای مقابله با محصولات جعلی ۵ استراتژی اصلی می تواند داشته باشد. ۱- قیمت  ۲- کیفیت  ۳- شکایت از تولید کننده کالای جعلی (اقدامات قانونی)  ۴- استفاده از روشهای بازاریابی مثل راه انداخت کمپین  ۵- استفاده از تکنولوژی در تولید محصول

فروشنده برند باید از دید مشتری به مسئله نگاه کرده و استراتژی خود را به نحوی انتخاب کند که به ضرر مشتری نباشد. بر این اساس جمع بندی مقاله این است که:

برای جلوگیری از تقلب در فروش محصولات به مشتریان  Deceptive بهتر است شرکت کیفیت محصول را پایین آورده و قیمت را بالا ببرد.

اما برای برخورد با تقلب برای مشتریان  Non deceptive استراتژی بهبود کیفیت و همینطور کاهش قیمت می تواند استراتژی موثر و موفقی باشد.

باید شرکت برند به این نکته هم توجه کند که استراتژیهایی که باعث افزایش سود شرکت اصلی می شوند، می تواند باعث افزایش یود شرکت جاعل هم بشود و حتی ممکن است رفاه مصرف کننده هم صدمه ببیند.

استراتژی استفاده از تکنولوژی هم ممکن است جواب ندهد، چون جاعلان هم معمولا به تکنولوژی های کپی کاری پیشرفته ایی مجهز هستند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *